UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
Smaller Default Larger

W dniu 7.06.2019 na zaproszenie dr. inż. Roberta Malczyka (Senior Project Engineer), Artura Wiertka (Development Engineering Manager), Artura Watoły (Senior Engineer) oraz dr. inz. Wojciecha Jurczaka (Control Hardware Project Engineer) Studenci ostatniego semestru studiów S2 (kierunku Elektronika i Telekomunikacja) odbyli szkolenie w zakresie projektowania impulsowych układów zasilających z wykorzystaniem symulacji typu Hardware In the Loop (HIL) w nowej siedzibie firmy Rockwell Automation (Katowice, ul Konduktorska 39).

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
20190607_123213s
20190607_123222s
20190607_123228s
20190607_123230s
20190607_123239s
20190607_123255s
20190607_123258s
20190607_123306[76105]s
20190607_123309s
20190607_123317s
20190607_132620s
20190607_132630s
20190607_132644s
Previous Next Play Pause

 

Podczas zajęć wykorzystano sprzęt firmy OPAL RT do symulacji typu HIL przetwornicy DC/DC typu boost. Laboratorium trwało od 8.00 do 14.00. Przed rozpoczęciem zajęć, Studenci odbyli szkolenie BHP, po czym rozpoczęła się cześć merytoryczna. Dr Malczyk omówił podstawy teoretyczne zagadnień związanych z wykorzystaniem HIL, zwrócił uwagę na kluczowe aspekty konieczne do rozważenia podczas pracy z urządzeniem. Po wstępie teoretycznym, dr Malczyk przedstawił Studentom program przebiegu całego spotkania, w następstwie czego, Studenci zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza zajęła się wykonaniem symulacji przetwornicy boost w LTSpice, dla zadanych parametrów. Było to konieczne by można było zaobserwować wady i zalety wykorzystania technologii HIL. Druga grupa Studentów rozpoczęła pracę na sprzęcie OPAL RT. Dr inż. W. Jurczak dokładnie opisał zasady działania, wykorzystania, wady, zalety oraz ograniczenia technologii HIL. Dyskusje obfitowały w znane przykłady zastosowania HIL w innych firmach. Po wyjaśnieniu wszystkich technicznych niuansów, Studenci rozpoczęli pracę na urządzeniu OPAL RT w zakresie symulacji HIL. Ich zadaniem było przeanalizowanie wszystkich przebiegów prądów oraz napięć dla różnych nastawianych wartości napięć wejściowych, różnych wartości obciążenia oraz różnych sterowań kluczem przetwornicy zadawanych z generatora funkcyjnego. Następnie grupy studentów zamieniły się rolami.
Gdy obie grupy skończyły swoje zadania, dr inż. R. Malczyk zaproponował określenie oraz narysowanie rzeczywistych zaobserwowanych charakterystyk przetwornicy. Na tym etapie Studenci zwrócili uwagę na występujące rozbieżności między symulacjami numerycznymi w programie LTSpice, a pracą w wykorzystaniem technologii HIL.
Ostatnim zadaniem ukazującym zalety techniki symulacji HIL było dołączenie do przetwornicy sprzężenia zwrotnego wykorzystującego układ mikroprocesorowy Discovery  z mikroprocesorem STM32F407VG. Sprzężenie miało wyregulować stałe napięcie wyjściowe przetwornicy DC/DC w taki sposób, by przetwornica mogła pracować dla różnych obciążeń. Zadaniem studentów było dobranie parametrów dyskretnego regulatora PID.
Poza merytorycznymi aspektami, Studenci mieli okazji przyglądnąć się codziennej pracy w dziale rozwoju Power Electronics firmy Rockwell Automation. Rockwell Automation ma w planach zatrudnienie ambitnych dyplomantów kierunków takich jak Elektronika i Telekomunikacja oraz pokrewnych, którzy spełnią warunki naboru do działów rozwojowych Rockwell Automation.
Dzięki uprzejmości firmy, czas szkolenia był uprzyjemniany doskonałą kawą, herbatą oraz słodkościami.
Ze strony Instytutu Elektroniki Politechniki Śląskiej, w przedsięwzięcie byli zaangażowani:
- dr hab. inż. Zbigniew Rymarski prof. nzw. w Pol. Śl,
- dr hab. inż. Jacek Izydorczyk prof. nzw. w Pol. Śl,
- dr inż. Krzysztof Bernacki,
- mgr inż. Łukasz Dyga.